Kuinka paljon voit tienata rahaa blogilla?

Bloggaaminen on ammatti monelle suomalaiselle. Iltapäivälehdissä kerrotaan, miten vähän yli kaksikymppinen bloggaaja ostaa unelmakämpän Helsingin keskustasta, tai miten kymppitonnin kuussa tienaavat bloggaajat kokoontuvat kutsuvierastilaisuuksiin juomaan shamppanjaa. Kuulostaa houkuttelevalta! Yksi jos toinen onkin perustanut blogin, ja odottaa pankkitilinsä paisumista. Kuinka paljon blogilla voikaan tienata?

Blogilla tienaaminen ei ole varmaa

Jos olet töissä kaupassa, rakennuksilla tai sairaalassa, voit odottaa joka kuukausi saavasi tietyn summan rahaa. Työehtosopimuksessa seisovan tunti- tai kuukausipalkan saamista voi pitää lähes täysin varmana asiana, ja palkan päälle voi saada ilta- tai esimerkiksi yötyökorvauksia. 

Jos olet bloggaaja, et voi etukäteen tietää, kuinka paljon tienaat kuussa. Vain harvalla bloggaajalla on tietyn kuukausittaisen palkkion takaava sopimus jonkun yrityksen kanssa. Suurin osa bloggaajista on yksityishenkilöitä, joiden on vain luotettava siihen, että heidän blogissaan julkaisemat mainokset houkuttelevat lukijoita tekemään ostoksia. Bloggaajalle ei yleensä makseta siitä, että hän julkaisee mainoksia sivullaan. Tulosta tulee vasta sitten, kun lukija siirtyy mainoslinkin kautta mainostajan sivuille. Palkkio voidaan maksaa mainoslinkin klikkaamisesta (esimerkiksi 0,15 euroa), mainostajan uutiskirjeen tilaamisesta (esimerkiksi 2 euroa) tai ostoksen tekemisestä (esimerkiksi 2 prosenttia ostoksen loppusummasta). Jos lukijoita ei ole tai bloggaaja ei saa houkuteltua heitä ostamaan mitään, ei tulosta synny lainkaan.

Koska blogista on kuukausittaisia kuluja, voi bloggaaminen olla kaikkea muuta kuin kannattavaa liiketoimintaa. Webhotelli nettisivuille maksaa edullisimmillaan 2–5 euroa kuussa. Lisäksi domainista eli verkkotunnuksesta on maksettava ainakin noin euro kuussa. Tietokoneen käyttäminen vaatii sähköä ja nettiyhteyden, joten bloggaamisesta aiheutuu monenlaisia kuukausittaisia kuluja. Vuoden lopussa bloggaaja saattaa huomata olevansa satasen tai pari tappiolla.

Vain suosituimmat bloggaajat saavat suoria yhteydenottoja yrityksiltä. He voivat veloittaa jopa kaksi tonnia yhdestä ainoasta blogipostauksesta, missä he esittelevät kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita. Valtaosa bloggaajista löytää mainoslinkit ja -bannerit affiliate-verkostojen kautta, ja tienaavat postauksella nollasta eurosta muutamaan kymppiin kuussa.

Bloggaajan on maksettava verot

WordPress uusi artikkeli

Myös bloggaajan on maksettava tuloistaan veroa. Tulot ilmoitetaan verottajalle vuosittain, mutta niistä voi ensin vähentää kaikki blogin ylläpitämisestä aiheutuneet kulut. Bloggaaja on oikeutettu myös työhuonevähennykseen. Jos bloggaaja saa yrityksiltä tuotelahjoja, on hänen ilmoitettava nekin verottajalle, ja maksettava niistä verot.

Hyvin tienaavan bloggaajan kannattaa perustaa yritys. Toiminimiyrityksen perustaminen on helppoa, mutta toiminimiyrittäjä ei ole oikeutettu kaikkiin niihin vähennyksiin, joihin hän olisi esimerkiksi kommandiittiyhtiön kautta. Kommandiittiyhtiön myötä yrittäjä voi ostaa itselleen esimerkiksi teatteri- tai uimahallilippuja, ja vähentää ne liikunta- ja kulttuurimenoina. 

Miten saada tappiollinen blogi tuottamaan?

On monia tapoja saada tappiollinen blogi tuottamaan. Aiheesta on kirjoitettu lukuisia nettiartikkeleita, ja aiheen tiimoilta järjestetään koulutuksia. Bloggaajan kannattaa sijoittaa kouluttautumiseen (nämäkin kulut ovat verovähennyskelpoisia), sillä hyvin toteutetulla blogilla voi  päästä useamman sadan euron kuukausituloihin. Mitä suositumpi blogi, sitä varmempaa on tulojen kasvaminen jopa tuhansiin euroihin kuukaudessa.

Blogin tulee olla kiinnostava ja helposti käytettävä. Bloggaajan kannattaa hankkia osaamista tai asiantuntija-apua myös blogin markkinointiin. Kiinnostavassa blogissa on omaperäistä sisältöä. Lukijat haluavat kuulla bloggaajan mielipiteitä, kokemuksia, onnistumisia ja epäonnistumisia. Henkilökohtaisella otteella kirjoitettu blogi on usein kiinnostavampi kuin liian asiallinen ja etäinen teksti. Kirjoitusvirheitä ja sisältöä voi hioa oikolukijan tai kirjoitustaidon opettajan kanssa. Myös kuviin kannattaa satsata – järjestelmäkamera ja valokuvauksen peruskurssi ovat hyviä investointikohteita.

Helppokäyttöisyys tarkoittaa muun muassa sitä, että blogi latautuu nopeasti ja näyttää hyvältä myös mobiililaitteissa. Liiat animaatiot kannattaa poistaa blogia hidastamasta ja sotkemasta, eikä mainoksiakaan kannata ahneuksissaan latailla liikaa. Nyrkkisääntönä pidetään sitä, että vain joka kolmannessa postauksessa kannattaa mainostaa jotain. Mainokset kannattaa valita niin, etteivät ne ole ristiriidassa blogin teeman ja postauksen sisällön kanssa.

Uusia lukijoita löytyy, kun listaat blogin erilaisiin blogiluetteloihin ja mainostat sitä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Suositut bloggaajat käyttävät ainakin 5 euroa päivässä blogin mainostamiseen Facebookissa. Kun opettelet hakukoneoptimoinnin alkeita tai kysyt neuvoa asiaan perehtyneestä markkinointitoimistosta, opit kirjoittamaan hakukoneystävällistä tekstiä. Näin saat periaatteessa ilmaista mainostilaa Googlesta. Kun asiakas etsii tietoa vaikkapa kanalan perustamisesta, saattaa hakukonenäkyvyyteen panostava bloggaaja saada bloginsa ensimmäisten hakutulosten joukkoon, ja siten vierailijamäärä kasvaa. 

Jää tämä artikkeli

Facebook
Twitter